Убогі рядки історичних документів розповідають нам про хресний шлях Лубенського чудотворця та долю його останків.
Святитель Афанасій III Пателарій, Патріарх Цареградський, у світі Алексій, грек за національністю, народився 1597 року (за іншими джерелами, 1560-го) року на острові Крит у благочестивому та знатному роді. Батьки дали своєму синові, який вирізнявся неабиякими розумовими здібностями, хороше християнське виховання і блискуча на той час освіта. Юнак мав усі підстави розраховувати на славну кар’єру при дворі великого візира. Однак світське життя було не до душі Алексію, оскільки його приваблювало життя християнських подвижників. Тому після смерті батька (як зазначено в одному з джерел, в 1623) в Солунському монастирі він прийняв постриг у рясофор з ім’ям Ананія.
Через деякий час подвижник попрямував на Афонську Гору, де був послушником у трапезній монастиря Есфігмен. Потім він здійснив паломництво до Єрусалиму, відвідав Палестинські обителі і в одній із них прийняв чернечий постриг з ім’ям Афанасій. Після повернення в Солунь Афанасій був зведений у сан священика і поширював Христове вчення серед волохів і молдаван, для яких переклав Псалтир з грецької на їхню рідну мову. Зрідка святитель йшов на Афонську Гору для молитовної усамітнення та Божого благословення на душепастирські труди. Святість його життя та високе благочестя стали відомі за межами Солуньської області. Його натхненні проповіді та тлумачення Святого Письма завжди збирали велику аудиторію. Стійкість у Православ’ї, благочестя та турбота про паство завжди відрізняли Афанасія. Своїми неабиякими здібностями та духовними обдаруваннями він привернув увагу Патріарха Константинопольського Кирила І (Лукаріса) (1621 – 1623), який, покликавши подвижника, призначив його проповідником при патріаршій кафедрі. Незабаром святий Афанасій був зведений в сан єпископа і поставлений Митрополитом Солунської Церкви.
У цей час Патріарх Кирило І (Лукаріс) був обмовлений перед султаном і заточений на острові Тенедос. 25 березня 1634 року, в день Благовіщення Пресвятої Богородиці, святителя Афанасія було обрано на Патріарший престол. На першосвятительській кафедрі Патріарх Афанасій повів невпинну боротьбу за Православ’я проти єретиків, єзуїтів та мусульман. Але пробув святитель на цій кафедрі всього близько 40 днів, оскільки підступами ворогів Православ’я його було зведено, а на кафедру повернуто Кирило І.
Святитель вирушив на Афон, де деякий час трудився на самоті. Потім він знову був зведений до Патріаршества, але через рік знову скинутий, після чого повернувся до міста Солунь і не переривав зв’язку з Афоном. Зважаючи на нестерпні гоніння мусульманами православних християн, святителю Афанасію доводилося неодноразово (з 1633 по 1643 рік) посилати російському цареві Михайлу Феодоровичу (1613 – 1645) прохання про дарування милостині Константинопольській Церкві.
Коли перебування в Солуні стало неможливим для святителя, він змушений був виїхати до Молдови під захист господаря Василя Лукула. Він оселився в обителі святителя Миколая поблизу Галаца, звідки постійно звертав свій погляд до Афонської Гори, часто відвідував її, сподіваючись закінчити своє життя. Однак Божий Промисел судив інакше. Після мученицької кончини Патріарха Кирила І (Лукаріса) 26 травня 1652 року святитель Афанасій знову був зведений на Вселенську кафедру. Але пробув він у ній лише 15 днів, оскільки мусульманам і католикам не подобався цей проповідник Православної Христової віри. Нелегкі години переживала тоді Константинопольська Церква. Постійні переслідування іновірців, убогість і недоліки Ось яка спадщина дісталася новому Патріарху.
Під час свого останнього Патріаршого служіння він виголосив проповідь, в якій викрив папські претензії на верховенство у Вселенській Церкві та уявну апостольську спадкоємність. Переслідуваний мусульманами та єзуїтами, фізично ослаблий, він передав управління Константинопольській Церкві Митрополиту Лаврійському Паїсію і пішов до Молдавії, де отримав від господаря в управління монастир святителя Миколая у місті Галаці.
Знаючи глибоку віру та чуйність російського народу, святитель Афанасій у січні 1653 року зробив подорож до Росії. Шлях його проходив через зруйновану визвольною війною Україну. Зробивши зупинку на деякий час у Путивлі, Афанасій наприкінці січня відвідав також Чигирин, де гостинно зустріли Богдана Хмельницького. Від нього Патріарх отримав особисте доручення до російського царя Олексія Михайловича. На початку квітня Афанасій прибув до столиці Російської держави, де з любов’ю та величезними почестями був прийнятий Патріархом Никоном (1652 – 1658), ієрархами Церкви, царем Олексієм Михайловичем та православним народом. Отримавши щедру милостиню на потреби монастиря, Патріарх Афанасій у грудні 1653 року вирушив у шлях до Галацу. Його шлях знову пролягав Україною.
У лютому 1654 року Патріарх Афанасій серйозно захворів і змушений був зупинитись у Мгарському Спасо-Преображенському монастирі поблизу міста Лубни. 25 лютого на Лубенській землі його гостинно зустріла монастирська братія на чолі з ігуменом Петронієм Левковичем. Перекази свідчать, що коли ігумен підійшов під Патріарше благословення, то змучений тяжкою хворобою Афанасій сказав: “Бажає моя душа в цьому монастирі грішне моє тіло поховати”. Бажання його виповнилося 5 квітня 1654 року. Передчуючи швидку смерть, святитель склав заповіт і відійшов до Бога.
Ігумен Петроній, братія монастиря і почет Патріарха поховали його в храмі під амвоном, біля церковної брами, в сидячому положенні, як і належить східним патріархам. Стародавні документи свідчать: “На ньому був одягнений архієрейський одяг, в руку вкладено палицю. Його посадили в крісло і з кріслом, що сидить, помістили в кам’яний склеп”.
Коли через 8 років після смерті святителя Афанасія розкрили його гробницю, то побачили тіло Патріарха нетлінним, “тільки на правій руці, яка тримала палицю, не було двох чи трьох пальців. Священний одяг з його тіла впав і зотлів, крісло згнило”.
1 лютого 1662 року було здійснено соборний чин канонізації святителя Афанасія, Патріарха Царгородського, Лубенського чудотворця. Встановлено святкування його пам’яті – 2/15 травня, в день пам’яті святого святителя Афанасія Великого, Патріарха Олександрійського. Нетлінні мощі Царгородського Патріарха стали предметом шанування віруючих Православної Русі. Слава про зцілювальні здібності Афанасія Сидячого поширилася далеко за межі Лубенщини. Тисячі людей йшли до Мгарського монастиря з надією та вірою. Ось як описував тодішній чернець Памфіл свою юність: «Монастир стояв на горі в лісі. Панас сидів у соборі в позолоченій гробниці. Десятки років сидить Афанасія, і достатньо одного дотику до його нетлінного тіла, щоб зцілитися від лютих хвороб. Так тривало до приходу до влади більшовиків. 1922 року в Лубнах, як і у всій Українській Радянській республіці, почалося вилучення церковних цінностей. Спочатку воно відбувалося порівняно спокійно. Але з Харкова приїхав нарком Середа з листом від Петровського, де була вимога вилучити труну Афанасія.